تحلیلگر آمریکایی: ترامپ خواهان توافقی است که شرکت های آمریکایی وارد بازار ایران شوند
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

تحلیلگر آمریکایی: ترامپ خواهان توافقی است که شرکت های آمریکایی وارد بازار ایران شوند

 

تهران – ایرنا - "هیلاری من لِوِرت" (Hillary Mann Leverett) از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا و تحلیلگر خاورمیانه درارتباط با تحولات اخیر بین ایران وآمریکا گفت: ترامپ بدان جهت از سلف خود باراک اوباما نسبت به توافق هسته ای انتقاد داشت که به دیگرشرکت های بین المللی اجازه مراوده با ایران را می داد، ترامپ با توافق جامع تر، خواستار ورود شرکت های آمریکایی به بازار ایران است.

 

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز یکشنبه با موضوعیت شکاف سیاسی در قبال ایران درکاخ سفید ترامپ پرسید: ترامپ از دور جدید تحریم ها علیه ایران خبر داده است آیا این اقدام رئیس جمهوری آمریکا باعث می شود تا ایران به میز مذاکره بازگردد و یا تنش ها را تشدید می کند.

 

لِوِرت که چهار دهه سابقه تحلیل در امور خاورمیانه از جمله ایران را دارد، در پاسخ به این پرسش گفت: این امر باعث افزایش تنش می شود، پس از چندین دهه کسب تجربه، کار و تحلیل در امور ایران، در داخل دولت آمریکا در باره ایران، آنچه که به وضوح آموخته ام این است که تحریم ها علیه ایران بیش از این به نفع اهداف آمریکا نبوده و جواب نمی دهد.

 

این عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا افزود: بنابر این تصور نمی کنم این دور از تحریم ها نیز چیز بهتری باشد و قطعاً پیام اشتباهی را به تهران خواهد فرستاد.

 

وی ادامه داد: ایران در این بُرهه زمانی به دنبال آن است که حرکتی ملموس از سوی دولت آمریکا و از سوی رئیس جمهوری ترامپ شاهد باشد مبنی براینکه یک مسیر دیپلماتیک برای پیش رفتن وجود دارد.

 

لِوِرت گفت: افزایش تحریم ها پیامی کاملاً متضاد به ایران می فرستد که هیچ پیشبرد دیپلماتیکی برای ایران وجود ندارد.

 

سی ان ان پرسید: رئیس جمهوری آمریکا از یک سو "هویج" را نشان می‌دهد که در آن خواستار مذاکره بدون پیش شرط با ایران بوده و می‌گوید که وی خواهان بازگرداندن عظمت ایران است و احتمالاً برخی از تحریم ها را بردارد اما "باتومی" در دیگر دست دارد که می‌گوید اگر ایران به جنگ با آمریکا بپردازد، قلع و قمع خواهد شد، این پیام‌های مغشوش که وی می‌فرستد به واقع هدف اصلی ترامپ در این میانه چیست؟

 

لِوِرت پاسخ داد: از سال ۲۰۱۶ تاکنون آنچه از ترامپ می‌شنویم توافقی جامع‌تر و بهتر با ایران است و از طرف دیگری توافق هسته‌ای که توسط سلف وی باراک اوباما صورت گرفته را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

 

این تحلیلگر باسابقه آمریکایی در امور خاورمیانه گفت: بنابر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، به دیگر کشورها اجازه مراوده تجاری داده می‌شد اما برای این رئیس جمهوری (ترامپ) که شعار وی "اول آمریکا" است، بنابر توافق حاضر، درها را برای شرکت‌های آمریکایی بر روی بازار ایران نمی‌گشاید، درها را برای تجارت با ایران نمی‌گشاید و باعث ایجاد روابط دو جانبه بین ایران و آمریکا نمی‌شود.

 

وی گفت: این توافق یک توافق دشوار برای چنین رئیس جمهوری برای ادامه دادن به آن به شمار می‌رود، وی خواهان گشوده شدن درهای بازارهای ایران بر روی شرکت‌های آمریکایی است.

 

لِوِرت افزود: درحالی که این رئیس جمهوری از سال ۲۰۱۶ چنین توافقی با ایران را خواهان است، اما وی خود را در احاطه افراد و مشاورانی یافته که دقیقاً خلاف این خواسته او را دارند، این افراد خواهان تضعیف ایران، خواهان تغییر رژیم (حکومت) در ایران هستند.

 

وی ادامه داد: یکی از این افراد، که مشاور امنیت ملی کاخ سفید است و قبلاً با او در زمان بوش کار می‌کردم حتی خواستار اقدام نظامی علیه ایران است، بنابر این برای ترامپ بسیار دشوار است به آنچه وی از سال ۲۰۱۶ میلادی خواستار رسیدن به آن بوده؛ توافق بهتر با ایران، تا زمانی که چنین مشاورانی را داشته باشد، دست یابد.

 

سی ان ان در بخش دیگری از این مصاحبه از وی پرسید: شکاف در کاخ سفید بر سر سیاست ایران وجود دارد، ترامپ با وجود مشاوران تندرویی همچون جان بولتون اما می‌گوید که این خود وی است که تصمیم نهایی را می‌گیرد، شکاف در کاخ سفید در قبال سیاست‌های ایران را چگونه می‌بینید، ایران که این پیام‌های متضاد را دریافت می کند.

 

وی گفت: فکر می‌کنم درمورد ایران تا زمانی که فردی همچون جان بولتون را بعنوان مشاور امنیت ملی درکاخ سفید داشته باشید غیر ممکن خواهد بود تا به توان به توافقی سازنده بین دوطرف ایران و آمریکا دست یافت.

 

وی افزود: ایرانی‌ها تجربه خود را در مورد مشاور امنیت ملی فعلی که در کاخ سفید مستقر است دارند، چرا که وزیر خارجه کنونی ایران که پیش از آن نماینده ایران در سازمان ملل بود و همزمان بولتون نیز سفیر آمریکا در سازمان ملل بود و تجربه کاملی از او دارد.

 

لِوِرت ادامه داد: تا زمانی که فردی مانند بولتون در کابینه ترامپ حضور دارد و چنین نفوذی بر سیاست خارجی دولت آمریکا دارد هیچ پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود.





:: موضوعات مرتبط: , ,
با عضویت در کانال تلگرام set85@ جایزه دریافت کنید 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : sayeh
ت : یک شنبه 2 تير 1398
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
پشتیبانی