.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 
مریخ

محققان ناسا به سرپرستی "علی اکبر آقا محمدی" از محققان آزمایشگاه پیش‌رانش جت(JPL) در حال آزمایش یک ربات هستند که تغییر شکل می‌دهد و می‌تواند روزی قمر "تیتان"(Titan) سیاره زحل را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌ان، این ربات می‌تواند به چندین حالت تغییر شکل بدهد و پیکربندی‌های جدید پیدا کند.

 طراحی مشابه این ربات روزی قادر خواهد بود برای اکتشاف قمر "تیتان" سیاره زحل استفاده شود.

"تیتان" بزرگترین قمر سیاره زحل است که در فاصله ۱.۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.

قمر تیتان بزرگترین قمر در کل منظومه شمسی است و به سبب داشتن تغییرات فصلی، باران و دریاچه‌های سطحی به زمین شباهت دارد.

اتمسفر این قمر هم عمدتاً از نیتروژن و مقدار کمی متان تشکیل شده است.

هم‌اکنون محققان "آزمایشگاه پیش‌رانش جت"(JPL)  ناسا با سرپرستی یک محقق ایرانی به نام "علی اکبر آقا محمدی"  در حال آزمایش یک نمونه اولیه چاپ سه بعدی شده از این ربات هستند. ظاهر این ربات مانند یک پهپاد است که در یک قفسه قابل چرخش قرار داده شده است و می‌تواند به دو نیمه تقسیم شود که مانند پهپادها با استفاده از پروانه‌های کوچک در هوا به پرواز درآید.

نسخه کامل شده این ربات که "شیپ‌شیفتر"(Shapeshifter) نام دارد، می‌تواند مجموعه‌ای از ۱۲ ربات کوچک باشد که به عنوان منابع اصلی انرژی ربات عمل می‌کنند.

ربات مذکور قادر است با استفاده از ابزارهای علمی به کار گرفته شده در آن به طور مستقیم به تجزیه و تحلیل نمونه‌های جمع‌آوری شده بپردازد.

همچنین هر کدام از ربات ها به صورت تکی هم کار می‌کنند تا با مناطق مختلف سازگار شوند.

تیتان قمری منحصر به فرد است و دارای دریاچه‌های عمیق متان و اتان است. اتمسفر مبهم آن هم نشان می‌دهد که ممکن است ویژگی‌های زمین شناسی فعال داشته باشد که از میان آن‌ها می‌توان به وجود آتشفشان‌های یخی که آب یا آمونیاک فوران می‌کنند، اشاره کرد.

اگر آزمایش‌های این ربات به خوبی انجام شود، ناسا به استفاده از شیپ‌شیفتر در ماموریت‌های واقعی چراغ سبز نشان خواهد داد. اما این رویا خیلی خیلی دور است.

انتهای پیام

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
با عضویت در کانال تلگرام set85@ جایزه دریافت کنید 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : sayeh
ت : جمعه 22 آذر 1398
.

 

پنل خورشیدی ماهواره

 

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس دستگاهی برای تست نوعی از سلول‌های خورشیدی با کاربرد در طراحی و ساخت ماهواره‌ها عرضه کردند که قادر است عملکرد و میزان بازده این سلول‌ها را که وارداتی است، مورد ارزیابی قرار دهد.

 

افشین اصلیان، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا دستگاه تست سلول‌های خورشیدی مولتی جانکشن را از دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: سلول‌های خورشیدی که در ساخت ماهواره‌ها استفاده می‌شود، باید دارای بالاترین سطح از بازدهی باشد؛ از این رو در ماهواره‌ها از سلول‌های خورشیدی خاصی با عنوان "مولتی جانکشن" بهره برده می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: این سلول‌ها بر روی بدنه ماهواره‌ها و یا بر روی بالک‌های بازشونده نصب می‌شوند و انرژی مورد نیاز ماهواره‌ها را تامین می‌کنند.

 

اصلیان با بیان اینکه این سلول‌های خورشیدی از خارج به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که این سلول‌ها وارداتی هستند، قبل از بهره‌برداری از آن‌ها در پروژه‌های ماهواره‌ای باید مورد تست و ارزیابی قرار گیرند تا میزان صحت عملکردی آنها اثبات شود.

 

این محقق از طراحی و ساخت دستگاه‌های مرتبط با تست سلول‌های خورشیدی مولتی جانکشن خبر داد و یادآور شد: این سلول‌ها علاوه بر ماهواره‌ها در سیستم‌های خورشیدی متمرکز استفاده می‌شود و این دستگاه قادر به تست سلول‌های خورشیدی برای کاربردهای مختلف است.

 

اصلیان، مطالعه بر روی سیستم خورشیدی متمرکز را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و افزود: این سیستم ابتدا نور خورشید را در کانونی متمرکز می‌کند و از این طریق هم آب گرم و هم برق تولید می‌شود.

 

وی با بیان اینکه این سیستم خورشیدی متمرکز، کلکتوری است که به طور همزمان هم برق و هم آب گرم تولید می‌کند، توضیح داد: یکسری کلکتورهای حرارتی وجود دارد که تنها آب گرم تولید می‌کند و در این مطالعات ما نوع جدیدی از کلکتورها را طراحی کردیم که قادر است با بازده بالا برق و آب گرم را تامین کند.

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
با عضویت در کانال تلگرام set85@ جایزه دریافت کنید 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : sayeh
ت : جمعه 22 آذر 1398
.

 

سامانه ناوبری ملیعکس دریافتی است

 

سامانه ناوبری ملی با مشارکت فعالان بخش خصوصی در بخش تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا ایجاد خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در نشست بررسی الزامات ایجاد ناوبری ملی کشور که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به برنامه ۱۰ ساله کشور تا سال ۱۴۰۴ گفت: هفت سرفصل در نقشه راه فضایی کشور وجود دارد. یکی از آنها "موقعیت‌یابی و ناوبری" است که هم استراتژیک است و هم اقتصاد رو به رشد و وسیعی دارد. به طوری‌که طی چند سال گذشته بیشترین رشد را در بخش فضایی در این عرصه داشتیم. در سال ۲۰۱۴ اقتصاد مستقیم آن ۲۹۹ میلیارد دلار و اقتصاد غیرمستقیم ۱۲۰۰ میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ اقتصاد مستقیم این بخش به ۴۳۶ میلیارد دلار هم برسد.

 

براری با بیان اینکه اکنون هم تمام فرآیند صادرات و واردات کشور وابسته به شبکه ناوبری است، افزود: بنابراین مهم‌ترین اولویت ما این است که تمام برنامه‌ریزی‌ها در زمینه ناوبری و حمل و نقل را با مشارکت بخش خصوصی و بازیگران اصلی این حوزه که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل است، به انجام برسانیم.

 

وی با تاکید بر اینکه بسیار با اهمیت است که سیاست خودمان را در زمینه شبکه ناوبری در دنیا شفاف‌سازی کنیم، گفت: باید بدانیم می‌خواهیم شبکه ناوبری ملی را توسعه بدهیم یا نیاز داریم به شبکه ناوبری جهانی ملحق شویم که خدمات پایدار ارائه کند.

 

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه باید مطالعات همه‌جانبه‌ ای در خصوص نیازها و توانمندی های ملی در این زمینه انجام شود، افزود: شبکه ناوبری زمینی را داریم که مدتی دانشگاه صنعتی مالک اشتر روی آن کار کرده است. غیر از آن شبکه دیگری داریم که توسط ثبت احوال و ثبت اسناد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپراتورها هم می‌توانند با اتکا به آنتن‌های BTS در این زمینه اقداماتی را انجام دهند. علاوه بر آن در حوزه سخت‌افزار اقدامات کمتری انجام شده، ولی در زمینه نرم‌افزار  نزدیک به ۷۰ شرکت عضو سندیکا فعال هستند.

 

آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه مصالح ملی، ما را به سمت ایجاد سامانه ناوبری ملی سوق داده است، افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با مشارکت وزارتخانه‌های دفاع، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال امضاست.

 

وی سامانه ناوبری ملی را از سه جنبه حائز اهمیت دانست و گفت: در ابتدا باید نیاز کشور را در گروه‌های مختلف در بخش‌های حمل و نقل، ترافیک، ایمنی، خدمات، امنیت و کشتی‌رانی احصا کنیم که البته بخشی از این موارد در سازمان فضایی پیگیری شده و به اقدامات خوبی منجر شده است.

 

آدم‌نژاد افزود: نکته دوم تجاری‌سازی است و باید روش‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری را سنجید و اینکه چه مقدار از هزینه‌ها را دولت باید تامین کند. بخش خصوصی چه نقشی را می‌تواند در این فرآیند ایفا کند. این بخش نیز با حضور و توانمندی و تجربیات افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران و شرکت‌های بخش خصوصی که در این زمینه فعال هستند، مهیا است.

 

به گفته وی نکته سوم، پلتفرمی است که باید اجرا و عملیاتی‌سازی شود که به این نشست مرتبط نیست و در تفاهم‌نامه به آن پرداخته می‌شود.

 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که در زمینه راه‌اندازی سامانه ناوبری ملی وجود دارد، گفت: با وجود اینکه گروهی معتقدند بهتر است به جای اختراع دوباره چرخ از سامانه‌های موجود در دنیا استفاده کنیم، ولی بررسی میدانی که روی کشورهای مختلف دنیا انجام شده، نشان می‌دهد کشورهای مدعی همه در برهه‌ای از زمان سامانه داخلی ناوبری خود را راه‌اندازی کردند، یا به فکر راه‌اندازی آن هستند. ما هم در کشور این سامانه را به عنوان یک برنامه بلندمدت، ولی مورد نیاز می‌دانیم و در وزارت راه و شهرسازی آمادگی داریم بعد از امضای تفاهم‌نامه سه جانبه اقدامات لازم و ضروری را انجام دهیم.

 

تشکیل کارگروه مشترک

 

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران نیز اظهار کرد: در ابتدا قدردانی می‌کنم که در ابتدای پروژه نقش بخش خصوصی دیده شده و جایگاهی برای آن تعریف شده است. این فرصت خوبی است که بخش خصوصی تمام تلاش خود را برای ارائه ظرفیت‌های موجود به کار گیرد.

 

کلاهی با بیان اینکه نیاز به جلسات بیشتر در قالب یک کارگروه داریم، گفت: اینکه سیستم ناوبری ماهواره محلی ایجاد کنیم یا از سیستم‌های بین‌المللی استفاده کنیم، مسئله مهمی است. در کشورهای مختلف راه حل‌های مختلفی به فراخور شرایط و موقعیتشان به کار گرفتند. باید بررسی‌های بیشتری انجام شود تا حداکثر استفاده را از این بازار بزرگی که به صورت بالقوه موجود است، ببریم. در غیر این صورت پروژه‌های پراکنده و جزیره‌ای در سازمان‌های مختلف در حوزه ناوبری بدون توجه به خدمات مورد نیاز سازمان‌ها و فقط با تاکید بر اصول و نکات فنی شکل می‌گیرد.

 

رئیس سندیکای شناسایی و مکانیابی رادیویی افزود: بخش خصوص در چنین پروژه بزرگی در بخش سرمایه‌گذاری بالادست توان چندانی ندارد، ولی در بخش‌های پایین‌دست بسیار توانمند و ایده‌پرداز است و به همین ترتیب پیشنهاد می‌کنم اپراتور بخش پایین‌دست، حتما بخش خصوصی باشد؛ ضمن اینکه بخش خصوصی می‌تواند در تعاملات و مذاکرات بین‌المللی در این زمینه به دولت یاری برساند.

 

جهانگرد، رئیس کارگروه ارتباطات و خدمات ماهواره‌ای شورای عالی فضایی، نیز در ادامه با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه سامانه ناوبری گفت: اقداماتی با اتکا به شبکه اپراتورهای تلفن همراه در این زمینه انجام شده است که نیازمند زمان بیشتری برای رفع نواقص است. استفاده از سامانه‌های بین‌المللی نیز با محدودیت‌هایی در سرویس‌دهی و پایداری سرویس همراه است که امنیت ملی کشور را دخیل می‌کند.

 

وی با پیشنهاد اینکه چهار اپراتور فعال سبدی از خدمات ناوبری به صورت ترکیبی ارائه کنند، گفت: برای نظارت بر این بخش نیز سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازمان فضایی می‌توانند با تشکیل کارگروهی مقررات‌گذاری کنند. با این روش می‌توان برای میان مدت سامانه‌های زمین پایه را برای رفع نیازهای کشور توسعه داد تا برای بلندمدت و به صورت همزمان برای ایجاد سامانه ناوبری فضاپایه برنامه‌ریزی کرد.

 

در پایان کلاهی به جمع‌بندی نشست پرداخت و گفت: پروژه سامانه ناوبری ملی باید با مشارکت دولت و بخش خصوصی انجام شود و این امر مستلزم برگزاری جلساتی در قالب یک کارگروه با حضور تمام بازیگران این حوزه برای هماهنگی بیشتر در تصمیم گیری، اجرا و عملیاتی‌سازی پروژه است.



:: موضوعات مرتبط: , ,
با عضویت در کانال تلگرام set85@ جایزه دریافت کنید 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : sayeh
ت : جمعه 22 آذر 1398
.

 

دره ستارگان

 

تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان منطقه آزاد قشم با هدف ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی (پارک موضوعی فضا پایه) در جزیره قشم امضا شد.

 

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه با رویکرد ایجاد طرح منطقه گردشگری فضایی و به عنوان نخستین پارک فضایی کشور در قشم با حضور مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران و حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تهران امضا شد.

 

بر اساس این تفاهم‌نامه، از ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد قشم اعم از ظرفیت‌های طبیعی موجود در دره ستارگان و  آسمان مناسب این جزیره در هنگام شب برای مقصد گردشگری داخلی و خارجی و منطقه گردشگری فضایی، در سه فاز، تعریف، جانمایی و برنامه‌ریزی می‌شود.

 

طبق این تفاهم‌نامه، دو طرف در زمینه طراحی کلان و راهبردی تدوین برنامه گردشگری فضایی، مطالعات پیش امکان‌سنجی و ارائه تجربیات کشورهای دیگر به متقاضیان سرمایه‌گذاری این طرح در جزیره قشم کمک خواهند کرد.

 

برگزاری برنامه‌های کارشناسی و تعیین محتوای علمی با توجه به جذابیت حوزه فضا برای گردشگر و تورهای تخصصی و همچنین حضور کارشناسان علمی و استقرار تلسکوپ در مکان‌هایی مانند دره ستارگان به‌ویژه در موقعیت‌های زمانی خاص هم از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

 

جزیره قشم ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد و موقعیت مکانی این منطقه در کشور موجب شده تا یکی از مراکز فضایی کشور در این جزیره استراتژیک خلیج فارس ایجاد شود.

 

جزیره قشم دارای پتانسیل‌های بسیاری است که می‌توان با استفاده از همین ظرفیت‌ها به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آن کمک کرد و سازمان فضایی ایران نیز بر اساس قابلیت‌های جغرافیایی این منطقه، این جزیره زیبا در جنوب کشور را برای ایجاد یکی از مراکز فضایی خود انتخاب کرده است.

 

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: پارک‌های فضاپایه فرصتی است برای رونق گردشگری در حوزه توریسم و بستری را برای تحقیقات علمی محققان فراهم خواهد کرد که پیشرفت در هر دو ظرفیت بالقوه پارک‌های فضاپایه، موجب پیشرفت اقتصادی کشور خواهد شد.

براری افزود: به دلیل جذابیت‌هایی که در فضا وجود دارد، همواره مورد توجه جامعه و مردم است، به طوری که چند دهه گذشته مردم تلاش می‌کنند با اسرار خلقت و جذابیت‌های آسمان آشنا شوند. امروزه گردشگری با تم فضایی مورد توجه اکثر کشورهای در حال توسعه قرار گرفته و کشور ما به واسطه آسمان پاک و جذابش و به دلیل برخی زیرساخت‌های موجود مانند دره ستارگان قشم، ظرفیت این را دارد که به عنوان منطقه‌ای برای جذب گردشگر و توریست‌های خاص نجوم انتخاب شود. امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم این بسترسازی را برای جذب توریست و علاقه‌مندان به آسمان و نجوم فراهم کنید تا فرصتی برای رونق اقتصادی و گردشگری ایجاد شود.

رییس سازمان فضایی ایران افزود: ذکر بیش از ۲۲۰ آیه در قرآن کریم در خصوص اهمیت شناخت اسرار و عظمت آفرینش نشان‌دهنده اهمیت این مساله است و در بند اول از فصل پنجم سند جامع توسعه‌ هوافضای ایران نیز بر شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان و آسمان و پی بردن به حکمت و قدرت خالق جهانیان از طریق گسترش و ترویج علوم و فناوری‌های فضایی تاکید شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس و در راستای ارتقای ترویج و آموزش این مبانی، در سری برنامه‌های هفته‌جهانی فضا، تفاهم‌نامه‌ همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم به امضا رسید تا با ارائه مشاوره‌های علمی و تخصصی و بهره‌مندی از مناطق بکر و منحصر به فرد این جزیره بتوانیم گامی اجرایی در این مسیر برداریم.

براری گفت: پارک‌های موضوعی و گردشگاه‌های فضایی از یک طرف می‌تواند فرصت و بستر مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر با عظمت و اسرار خلقت و معرفی فناوری فضایی و از طرفی دیگر ایجاد رونق اقتصادی منطقه باشد، این پارک‌ها با ارائه مشاوره تخصصی و کارشناسی سازمان فضایی و همکاری منطقه آزاد قشم و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد.

حمیدرضا مومنی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز اظهار کرد: از سوی سازمان فضایی به ما پیشنهاد شد تا در قشم اقداماتی در حوزه گردشگری فضاپایه انجام شود. کارهای اجرایی و توافقات اولیه انجام شده است و امروز برای نهایی کردن این تفاهم‌نامه دور هم جمع شده‌ایم.

وی افزود: ژئوپارک‌های ما توریست‌ های قابل توجهی دارند و در سبد ما این تکامل اتفاق می‌افتد و می‌توانیم ادعا کنیم در حوزه گردشگری علمی و تحقیقاتی بتواند برای کشورهای اطراف منشاء اثر شود.

مومنی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کردیم طی یک سال به نتیجه برسیم. فاز اول کارهای عمرانی است و بخش دوم به تجهیزات و امکانات مورد نیاز بر می‌گردد. سرمایه‌گذاری اولیه با بودجه ۱۰ میلیارد تومانی از سوی منطقه آزاد قشم تامین شده و برای فاز بعدی به بودجه تا سقف ۸۰ میلیارد تومان نیاز است که از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد. مذاکرات اولیه انجام شده و به نتیجه خواهد رسید.

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
با عضویت در کانال تلگرام set85@ جایزه دریافت کنید 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : sayeh
ت : جمعه 22 آذر 1398
.

 

ماهواره

رئیس سازمان فضایی در توئیتی اعلام کرد: یک گام دیگر به ساخت ماهواره عملیاتی و کاربردی نزدیک شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در متن توئیت مرتضی براری معاون وزیرارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران آمده است: فناوری تعیین و کنترل وضعیت ماهواره با قابلیت تشخیص و تصحیح عیب هم توسط جوانان متخصص ایرانی توسعه داده شد.

یک موفقیت دیگر برای افزایش حداکثری ضریب اطمینان انجام ماموریت و دسترس پذیری ماهواره‌ها در مدار یک گام دیگر به ساخت ماهواره عملیاتی و کاربردی نزدیک شدیم.

انتهای پیام

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
با عضویت در کانال تلگرام set85@ جایزه دریافت کنید 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : sayeh
ت : جمعه 22 آذر 1398
.

 

براری، رییس سازمان فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر را از برنامه‌های این سازمان نام برد و گفت: ماهواره‌های "ناهید 1 و 2" و "ایرانست 1 و 2" تا سال 1404 در مدار ژئو قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی براری امروز در نشست تخصصی ماهواره "پیام" امیرکبیر هدف از برگزاری هفته جهانی فضا را آشنایی با دانش فضایی ذکر کرد و افزود: در این هفته تلاش می‌شود تا جامعه با کاربردهای فناوری‌های فضایی در زندگی آشنا شود. بر این اساس ما برنامه‌های 10 ساله‌ای را در این حوزه تدوین کردیم.

وی برنامه 10 ساله اول را از سال 1385 تا 1394 ذکر کرد و ادامه داد: در برنامه 10 ساله اول هدف توسعه فناوری فضایی، دستیابی به چرخه کامل فضایی و دستیابی به اقتدار علمی در عرصه فضایی بوده است.

به گفته وی، چرخه کامل فضایی به معنی ساخت ماهواره‌های بومی، پرتاب آن توسط پرتابگر داخلی، در مدار قرار دادن ماهواره‌ها، ایجاد ایستگاه‌های زمینی و دریافت سیگنال‌ها از ماهواره است.

براری با تاکید بر اینکه در برنامه 10 ساله اول ما به این هدف دست یافتیم، خاطرنشان کرد: این امر موجب شد که در حوزه فضایی رتبه اول منطقه باشیم و در دنیا در جایگاه پانزدهم قرار بگیریم.

براری برنامه دوم فضایی کشور را از سال 1395 تا 1404 ذکر کرد و یادآور شد: در برنامه دوم 10 ساله در جهت تثبیت فناوری‌های فضایی اقدام شد. به این معنی که درصدد بودیم فناوری‌های فضایی صنعتی‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه 10 ساله اول ماهواره‌های تحقیقاتی در مدار 250 کیلومتر با عمر ماندگاری یک ماه طراحی و ساخته شد و در مدار قرار گرفت و در برنامه 10 ساله دوم ماهواره‌های عملیاتی در مدار 500 کیلومتر با ماندگاری دو سال طراحی شد.

رییس سازمان فضایی نمونه این ماهواره را ماهواره "پیام" دانشگاه امیرکبیر نام برد که به گفته وی، این ماهواره اولین ماهواره عملیاتی با طول عمر بالا است.

براری ابراز امیدواری کرد که با پرتاب به موقع این ماهواره کشور بتواند از خدمات آن بهره‌مند شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اولویت مهم سازمان فضایی تبدیل اقتدار ملی به اقتدار فضایی است، اضافه کرد: بر این اساس از دانشگاه‌هایی چون دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخواست داریم که همانطور که توانسته است در تولید و توسعه فناوری‌های فضایی نقش مهمی داشته باشد، کشور را در رسیدن به اقتدار اقتصاد فضایی کمک کند.

براری یادآور شد: در حال حاضر رشد اقتصاد فضایی در دنیا 139 درصد است و متوسط رشد اقتصاد جهانی 19.4 درصد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه شکاف عظیمی میان رشد اقتصاد فضایی و اقتصاد عمومی در جهان وجود دارد، افزود: این شکاف تا 20 سال آینده ادامه خواهد داشت، به گونه‌ای که رشد اقتصاد فضایی 220 درصد و رشد اقتصاد جهانی 99.4 درصد برآورد شده است.

براری فضا را بستری برای خلق ثروت در دنیا توصیف کرد و یادآور شد: همزمان با توسعه کشور در بخش‌های بالادستی و پایین دستی عرصه فضا پای استارت آپ‌ها نیز به این حوزه باز شد، به گونه‌ای که طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی و منظومه کردن آنها از سوی استارت آپ‌ها دنبال می‌شود و ما آمادگی حمایت از این نوع استارت آپ‌ها را داریم.

وی افزود: بر این اساس برگزاری دو مسابقه دانشجویی ساخت ماهواره‌های مکعبی یک کیلوگرم و منظومه کردن ماهواره‌های مکعبی را در دستور کار داریم. هدف از برگزاری این مسابقات آشنایی دانشجویان با فناوری شبکه‌سازی ماهواره‌های کوچک است.

براری با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره پیام در دانشگاه امیرکبیر افزود: این ماهواره قادر به ارسال تصاویری با دقت 40 متر است و در صدد هستیم تا از داده‌های این ماهواره در حوزه ارائه خدمات استفاده شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در عصر انقلاب چهارم قرار داریم که این عصر شامل تحلیل داده‌های ماهواره‌ای و بهره‌برداری از این داده‌ها است.

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 570 ماهواره سنجشی در مدار قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس ما در تلاش هستیم تا از داده‌های این ماهواره برای خلق ثروت بهره مند شویم که این امر در دانشگاه‌های نسل چهارم محقق خواهد شد.

به گفته وی دانشگاه‌های نسل اول مبتنی بر آموزش، دانشگاه‌های نسل دوم مبتنی بر پژوهش، دانشگاه‌های نسل سوم مبتنی بر تولید فناوری و دانشگاه‌های نسل چهارم مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است.

براری با تاکید بر اینکه در حال حاضر جوانان کشور توانسته‌اند در عرصه اقتصاد خدمات ماهواره‌ای پنج درصد رشد ایجاد کنند، ابراز امیدواری کرد که دانشگاه امیرکبیر بتواند مرکز توسعه استارت آپ‌ها در حوزه فضایی شود.

رئیس سازمان فضایی همچنین با اشاره به فعالیت‌های فضایی در کشور یادآور شد: در سال 92 "کاوشگر پژوهش"، در سال 93 ماهواره "فجر امید" پرتاب شد و در سال 96 نیز ماهواره‌های "پیام" دانشگاه امیرکبیر، "دوستی" دانشگاه شریف و ماهواره "مخابراتی ناهید" را در دستور کار محققان دانشگاهی قرار دادیم.

براری اضافه کرد: علاوه بر آن ماهواره "ظفر" که یک ماهواره سنجشی با قدرت 22.5 درجه است، تا پایان سال از سوی دانشگاه علم و صنعت کامل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماهواره "پارس1" از سوی پژوهشگاه فضایی در حال ساخت است، اضافه کرد: دقت این ماهواره 15 متر و از نوع سنجشی است، ضمن آنکه ماهواره مخابراتی "ناهید2" نیز در دست ساخت است.

براری ارتقای توان کشور در ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر را از برنامه‌های سازمان فضایی نام برد و گفت: ماهواره‌های" ناهید 1 و 2" و "ایرانست 1 و 2" تا سال 1404 نیز در مدار ژئو قرار خواهند گرفت.

 



:: موضوعات مرتبط: , ,
با عضویت در کانال تلگرام set85@ جایزه دریافت کنید 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : sayeh
ت : جمعه 22 آذر 1398
.

صفحه قبل صفحه بعد

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
پشتیبانی